Utstillereglement for Vivestad Høstmarked for 2023
1. Generelt
Vivestad Høstmarked er åpent for alle, men arrangøren forbeholder seg retten til å godkjenne utstillere og vareutvalg. Offentlige lover og regler gjelder også på Vivestad Høstmarked, f.eks. i forbindelse med reklameforbud mot rusmidler støtende symboler m.m. Utstiller aksepterer disse markedsregler når påmelding skjer.
Alle utstillere er selv ansvarlige for å følge regler for kjøp og salg, og sørge for nødvendige meldinger til og tillatelser fra offentlige myndigheter, der det måtte være påkrevet.
Dersom interessen for Høstmarkedet er for liten forbeholder arrangøren seg retten til å avlyse markedet. En slik avgjørelse tas senest 1. august.
2. Utstillerplass
Ingen utstiller har krav på samme plassering hvert år. Biler, telt og vogner må ikke være større enn at de får plass innenfor tildelt areal. Ved vanskelige værforhold (eks. mye regn) kan arrangøren kreve at biler parkeres annet sted enn på stand.
Inne på Sagatun er det ikke tillatt å spikre, stifte eller skru i vegger, gulv eller tak. Tildelt identifikasjon må bæres godt synlig under hele arrangementet.
Framleie av utstillerplass er ikke tillatt, heller ikke å ta inn andre selgere i tillegg.
3. Sikkerhet
Alle utstillere utendørs må ha brannslukkingsapparat. Kontroll vil bli gjennomført. Telt må barduneres forsvarlig med tanke på vind.
I tilfelle brann finnes vannpost med slange i sørenden av idrettsbanen, ved Røde Kors- teltet.
4. Innsjekking
a) Ute:
Innsjekking ute foregår fredag før markedet kl. 10.00 – 20.00.
b) Inne:
Innsjekking inne foregår fredag før markedet kl. 10.00 – 20.00, samt lørdag 08.00 til 09.00.
Dersom innsjekking ikke er foretatt innen ovennevnte tider så kan plassen leies ut til andre. Alle utstillerplasser må være klare til å åpne når markedet starter lørdag kl. 10.00. Salg fra stand før markedet starter er ikke tillatt. Ingen kan avslutte salg eller ta ned standen før markedet stenger søndag kl. 17.00, med mindre noe annet er avtalt med oss.
Brudd på dette kan medføre ett tilleggsgebyr på 750 kr.
All innsjekking foregår i Informasjonen i Sagatuns garasje. Utstillerne blir fulgt til riktig standplass, ute har ingen tillatelse til å kjøre inn på utstillerområdet uten følge. Utstillerkort utleveres ved innsjekk, og dette må bæres både under markedet og også på kvelds- og nattestid, for de som overnatter.
5. Transport, parkering, strøm, søppel og opprydding.
Utstillere er selv ansvarlig for all transport, montering, nedpakking og bortkjøring av sine varer.
Utstillere ute kan normalt parkere på egen stand. Dersom dette ikke er mulig skal parkering skje på nærmere angitt sted. Parkeringsbevis må legges synlig i bilens frontrute. Det er ikke tillatt med biltrafikk på utstillingsområdet i markedets åpningstid.
Vedr. strøm:
Kjøp av strøm skal være forhåndsbetalt, og merkelapp for årets marked skal festes til strømkabel ved uttaket. Merkelapp for strøm fås ved innsjekking. Ved tilkobling til arrangørens strømnett må det kun benyttes utstyr som er godkjent for formålet, dvs. 2,5 kvadrats gummikabel for utebruk.
Maks strømtrekk er 2000w, med mindre noe annet er avtalt.
Arrangøren sørger for renhold av utendørs publikumsområde. Utstillere er selv ansvarlig for å ta med seg eget søppel, men flatpakket papp kan kastes i egnet konteiner.
6. Salg og salgsvarer
Arrangøren forbeholder seg retten til å godkjenne og avvise varer. Kun varegrupper som er forhåndsgodkjent kan vises og selges på markedet. Eksempler på uønskede varer er sukkerspinn, lakrislisser, gassfylte ballonger m.m. Plakater og reklamemateriell må kun settes opp på eller distribueres fra egen standplass. Salg må kun skje fra egen stand.
Alle rettigheter til salg og/eller utdeling av mat og drikke tilhører arrangøren.
- Forsikring, skade og vakthold.
Arrangøren sørger for vakthold nattestid, men påtar seg ikke ansvar for varer, utstyr eller tredjepersons eiendeler. Den enkelte utstiller må selv sørge for nødvendige forsikringer. Utstiller er selv ansvarlig for skade som voldes av utstiller eller utstillers folk, produkter eller lignende. - Bruk av lydanlegg
Stemmeforsterker tillates ikke. Stands som benytter lydanlegg må ha dette på en styrke som ikke er til sjenanse for andre. - Priser, påmelding og betaling av leie
Påmelding skjer via påmeldingsskjema på vår hjemmeside. Innsendt påmelding vurderes og dersom påmeldingen godkjennes sendes det ut faktura for betaling. Betaling må skje til forfall.Ved avmelding til og med 31.07 beholdes kr. 200 av innbetalt beløp. Ved avmelding fra og med 01.08 beholdes innbetalt beløp i sin - helhet. Skulle markedet bli avlyst, jfr. punkt nr. 1, så tilbakebetales tidligere innbetalt beløp. Se påmeldingsskjema eller vår hjemmeside for våre ulike priser.
- Betalingsløsning ved salg
10. Force majeure
Force majeure eller force majeure-lignende hendelser, inkludert – men ikke avgrensa til, nasjonale tiltak innført på kort varsel knyttet til pandemiutbrudd, krig, bombetrussel, streik, lockout, oversvømmelse, naturkatastrofer eller andre forhold som ligger utenfor arrangørens kontroll, og arrangementet må avlyses, medfører ikke rett til å kreve erstatning eller refusjon for standleie og andre utgifter tilknyttet markedsdeltakelsen for utstiller.
11. Unntak fra regelverket
Dersom utstillere innvilges unntak fra ovennevnte regler skal det skje skriftlig.
10. Brudd på reglement
Overtredelse av dette reglement kan medføre bortvisning og kan også medføre utestenging fra fremtidige markeder.